Raymon van Miltenburg: ‘Onderscheidende focus op welbevinden’

AM Real Estate Development staat als integrale dienstverlener voor goede winkel- en werkomgevingen, die bijdragen aan de kwaliteit van leven. Onderscheidend is daarbij de focus op duurzaamheid, gezondheid en langjarige betrokkenheid, aldus directeur Raymon van Miltenburg. ‘Opdrachtgevers kunnen in de hele levenscyclus van hun project bij ons terecht.’

AM is volop in beweging en dat geldt evenzeer voor AM Real Estate Development, de specialisten in commercieel vastgoed met een passie voor aantrekkelijke en goed functionerende kantoren en winkels. Maar omdat meer partijen in de sector die drive hebben, is het van groot belang een onderscheidend profiel op te bouwen. Bij de kantooromgeving waarin mensen een groot deel van de dag verblijven is gezondheid hét key issue in de benadering van AM Real Estate Development, zo geeft Raymon van Miltenburg aan. ‘Wij hebben ervoor gekozen om op dit vlak samen te werken met een aantal gerenommeerde instituten en kennisinstellingen. Met het Blue Building Institute bijvoorbeeld, dat zich inzet voor het gezonder maken van de gebouwde omgeving, mede door het bruikbaar maken van the International WELL Building standard voor de Nederlandse markt. Maar ook van de coalitie Gezonde Gebouwen, een initiatief waar ik zelf ambassadeur van ben. En met de Hanzehogeschool in Groningen, waar we met de Quantified Self-aanpak toepassingen onderzoeken hoe we, door middel van ervaringen en metingen vanuit persoonsgebonden apparatuur – zogenaamde wearables – een gebouw beter kunnen laten presteren.’

Mens centraal

De opgedane kennis wordt daarmee nadrukkelijk toegepast in nieuwe initiatieven: ‘We zijn de eerste in Nederland die een gebouw gaan certificeren conform de WELL Building Standard. Duurzaamheid speelt daarin een belangrijke rol, maar WELL gaat verder dan dat: ook voeding, fitness en mindset zijn van belang. Bij het World Trade Center in Utrecht, een project van CBRE Global Investors dat wordt gerealiseerd door BAM Bouw en Techniek en waarbij we nauw betrokken zijn, hopen we voor het eerst dit certificaat te kunnen behalen.’ Van Miltenburg is ervan overtuigd dat deze aanpak ook bij winkels een rol gaat spelen. ‘Bij onze projecten stellen we de mens centraal: is het prettig om in een omgeving te verblijven? Voelen mensen zich ergens wel en willen ze er daarom langer blijven? Dat wordt een steeds belangrijker thema.’ Bij nieuwbouw van winkelgebieden is dat het geval, maar ook in de herontwikkeling van bestaande centra. De metamorfose van Kerkelanden in Hilversum vindt Van Miltenburg een goed voorbeeld: ‘Winkels hebben een sociale functie, ze zijn het hart van een gebied. Onze aanpak is erop gericht bestaande centra die minder goed functioneren weer toekomstbestendig te maken, pasklaar.’

Hele cyclus

Dat AM Real Estate Development daarbij zowel ontwikkelaar, projectmanager als adviseur is, komt goed van pas: ‘Opdrachtgevers kunnen gedurende de hele levenscyclus van hun project bij ons terecht. We zijn langjarig betrokken en kunnen via onze zusteronderneming BAM Bouw en Techniek ook aanbiedingen doen voor het beheer en onderhoud van gebouwen en gebieden voor tientallen jaren. De kennis die we daarbij opdoen wordt weer gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe projecten. Deze ketenbenadering – met partners binnen en buiten ons concern – maakt AM Real Estate Development met recht bijzonder.’

AM - Inspiring Space Inspiring Space
Regulated by RICS
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2024