‘Mijn oplossing voor gezondheid heeft alles te maken met ‘temptation bundling’

Vijf professionals met verschillende achtergronden gaan de uitdaging aan om binnen twee dagen een nieuw gezondheidsconcept te ontwikkelen. Wij stelden Eva van den Broek, Directeur en oprichter stichting Behavioural Insights, vier vragen.

Fotograaf: Anneke Hymmen (anderhalve meter sportactiviteit met 1.5m meetlat)

Hoe scoor je jouw leven op het gebied van gezondheid op dit moment en waarom?

Niet alleen fysiek, maar ook mentaal gaat het redelijk stabiel nu. Ik heb geluk, kan zelf goed met de impact van de ‘intelligente lockdown’ omgaan, maar maak me wel enorm zorgen om anderen. In de stad waar ik woon kan ik voldoende naar buiten en kom ik dankzij mijn gezin aan genoeg beweging. Mijn gezondheid geef ik een 9.

Wat is volgens jou de grootste uitdaging de komende jaren waar het om gezond leven in de stad gaat?

De gezonde keuze wordt steeds moeilijker om na te leven. Een trend die veel invloed heeft is de vervanging van fysieke supermarkten door de online bestelling. Online supermarkten en maaltijdpakketten bieden veel mogelijkheden om mensen gezonder te laten eten, maar het heeft ook negatieve effecten: de afstand tussen woon- en eetgelegenheden zal toenemen en het aantal gezonde (verse) opties wordt daarmee overschaduwd door minder gezonde bezorgservices. Hierdoor maken minder mensen een korte wandeling om hun eten te kopen én wordt de ongezonde optie de makkelijke keuze.

Met Health Hero werken jullie aan gezond leven in de stad. Wat is jouw gezonde tip?

Mijn oplossing voor gezondheid heeft alles te maken met ‘temptation bundling’. Het creëren van combinaties van iets waar je tegenop ziet met iets waar je plezier aan beleeft. Een mooi voorbeeld is opdrukken, en voor mij eigenlijk sporten in het algemeen. In mijn eentje sla ik het liever over, maar doe ik dit samen met mijn zoontje wordt het een stuk gezelliger. Nu vraagt hij ‘s ochtends of we weer ‘lekker even gaan sporten’. En als hij weer naar school gaat, mag ik van mezelf mijn favoriete podcast alleen tijdens het hardlopen luisteren.

Corona zal blijvende invloed hebben op hoe wij – als samenleving – in de toekomst zullen omgaan met gezond leven in de stad. Kun je vanuit jouw vakgebied de grootste verandering noemen?

Vanuit mijn expertise kijk ik naar kleine veranderingen in de omgeving, die grote effecten hebben op ons gedrag en daarmee op de maatschappij. Iets waarmee we nu allemaal te maken hebben. Mensen overtuigen dat afstand houden nodig is, is niet het moeilijkste. Mensen zijn namelijk van goede wil. Maar om een gewoonte te veranderen, helpt het vooral als eerst de fysieke omgeving verandert- en daarna de sociale norm, zodat we elkaar erop aanspreken. Ik denk dat we door corona in de toekomst nog meer aandacht voor gezondheid en preventie gaan hebben.

Gezond wonen en werken in de stad heeft al onze aandacht. ‘Healthy urban living and working’ is niet voor niets een van de vijf maatschappelijke thema’s van AM. Als betrokken gebiedsontwikkelaar plaatsen wij maatschappelijke uitdagingen als deze in het hart van ons ontwikkelingsproces. Een geweldige uitdaging die vraagt om anders te denken en te komen met innovatieve producten en of diensten. Precies daarover gaat de Health Hero Challenge: Wat als we een concreet product of dienst zouden ontwikkelen dat aantoonbaar bijdraagt aan de gezondheid van de stedeling. Samen met vijf experts gaat AM in samenwerking met Brand, the urban agency, deze uitdaging aan.
AM - Inspiring Space Inspiring Space
Regulated by RICS
AM is onderdeel van Koninklijke BAM Groep NV © AM 2024