Vijf professionals met verschillende achtergronden gaan de uitdaging aan om binnen twee dagen een nieuw gezondheidsconcept te ontwikkelen. Wij stelden Hildegard Assies, directeur Breda Marketing, vier vragen.
Hoe scoor je jouw leven op het gebied van gezondheid op dit moment en waarom?
Een dikke 8. Maar wat is gezondheid nou echt? Voor mij betekent dit goed in je vel zitten, veel buiten zijn en van alles kunnen ondernemen. Momenteel zit ik minder in de auto en meer op de fiets. Dit is niet alleen beter voor het milieu, maar ook efficiënter. Ik houd meer tijd over om gezond en bewuster te koken, te tuinieren (inclusief het scheiden van tuinafval) en mijn familie, vrienden en buren te bezoeken.
Wat is volgens jou de grootste uitdaging de komende jaren waar het om gezond leven in de stad gaat?
De coronacrisis maakt ons bewust van de manier waarop we leven. Niet alleen leren we ons in een snel tempo aan te passen aan de nieuwe situatie, maar we evalueren ook hoe we tot nu toe leefden. Hoe veranderen we ons gedrag vanaf dit moment naar een leefstijl zoals het in de toekomst zal zijn? Het is gemakkelijk om weer in de oude patronen te vervallen, dat zijn immers gesleten patronen. Snelheid en creativiteit zijn dus heel belangrijk om het nieuwe normaal te faciliteren; een gezond leven.
Met Health Hero werken jullie aan gezond leven in de stad. Wat is jouw gezonde tip?
Gezondheid betekent voor mij fit zijn door genoeg te bewegen. Loop of fiets daarom naar je werk, maar doe dit ook daarbuiten. Pak tijdens een vakantie vaker de fiets, je ziet veel meer van de lokale cultuur en natuur. Echt een aanrader.
Corona zal blijvende invloed hebben op hoe wij – als samenleving – in de toekomst zullen omgaan met gezond leven in de stad. Kun je vanuit jouw vakgebied de grootste verandering noemen?
Ik zie een interessante en duurzame ontwikkeling in stadsmarketing. Begin dit jaar spraken we nog van massatoerisme. Veel steden en gebieden werden overspoeld door toeristen. Die volumes drukten zwaar op de leefbaarheid van de stad. Sinds corona leven we in een andere wereld. Gezinnen staan te voetballen op de Dam, bewoners in binnensteden horen weer vogels in hun tuin en kamperen in eigen land wordt weer hip. Deze bewustwording is heel waardevol en steden en organisaties zullen dit aangrijpen om hun bestemming (sneller) duurzaam te transformeren.